Projektbeskrivning ASL åk 1
lå 2012-13 Idalaskolan i Veberöd
Vi vill
fortsätta att utveckla projektet ”Att skriva sig till läsning” som påbörjades i
förskoleklassen vårterminen 2012.
Under läsåret
2012-13 kommer vi att arbeta med ett Skriva-läsa projekt med eleverna i årskurs
ett. Vi kommer att använda tal- och skriftspråket i ett varierande arbetssätt
för att nå alla elever utifrån deras förmåga och öka varje elevs motivation att
lära sig.
Våra ambitioner
är att ge eleverna möjligheter att arbeta ämnesövergripande i sin skriv- och
läsutveckling.
Vi kommer inte använda
oss av läroböcker i matematik till en början, vi kommer istället att arbeta
ämnesövergripande och på så sätt få in även matematik i vårt skriva-läsa
projekt.
Vi strävar
efter aktivt lärande elever som i demokratisk anda kan vara med och utöva ett
större inflytande över sin utveckling. Här vill vi ge eleverna möjligheter att
prova olika arbetssätt och arbetsformer. Detta genom att låta eleverna vara
kreativa, skapa och kommunicera med hjälp av bild, sång, musik, drama, rytmik
och rörelser i enlighet med vad Arne Trageton förespråkar i sin bok ”Att skriva
sig till läsning”.
Vi anser att
när eleverna får använda språket genom att tala, skriva, läsa och tänka i olika
meningsfulla sammanhang utvecklas deras språkliga färdigheter.
Det är av vikt
att det eleverna producerar får en mottagare för att på så sätt synliggöra
deras arbete, bland annat genom vår klassblogg.
Vi kommer att
delta i Webbstjärnan, www.webbstjarnan.se vilket innebär
att vi kommer att göra en webbplats av skolarbetet.
Varför ska vi
delta i Webbstjärnan?
Jo för Webbstjärnan
har ett bra syfte med sin tävling mellan skolbloggar;
·
Du lär dig att skapa innehåll för nätet
·
Du får en större mottagargrupp till ditt
skolarbete
·
Du får praktiska kunskaper och erfarenheter av
internet som källa och kanal
·
Du lär dig mer om källkritik, upphovsrätt och
att skriva för en mottagare
Eleverna ska
vara producenter och kreativa i sitt lärande och därför anser vi att tekniken
inte får begränsa elevernas utveckling utan ska vara lättillgänglig.
Därav anser vi att det finns ett behov av 1 iPad
per 4 elever, samt 1 iPad per elev med särskilda behov samt tillgång till
datorer i klassrummet utöver det.
Enligt vad vi läst och utifrån egna erfarenheter
ger det störst vinning när man låter eleverna samarbeta vid iPad eller datorer,
1:1 är troligtvis inte mest utvecklande för de yngre eleverna.
I vårt projekt
vill vi använda oss av:
· Webbstjärnan
· Flipped
Classroom, möjlighet till upprepade instruktioner bl.a. i form av en interaktiv
ABC-bok som vi skapar tillsammans med elever och har för avsikt att även
involvera föräldrar.
Vad är Flipped
Classroom? Kortfattad film om att ”flippa”: http://katharinasskolblogg.blogspot.se/search/label/The%20flipped%20classroom
· Skriva sig till
läsning
· Individuell
utveckling
· Film och andra
kreativt skapande arbetssätt
· Dokumentkamera
· Egenproducerade
böcker
· Berättelser med
iPad och dator t.ex. Puppet Pals, Scribble Press, Storybird och liknande appar
och program som passar in för ändamålet.
Enligt Erica
Lövgren är ”Att skriva sig till läsning så mycket mer än att byta ut pennan
till tangenter. Det är ett förhållningssätt till lärande som präglas av
demokrati, och som ger varje elev möjlighet att utveckla och använda hela sin
förmåga. I läroplanen finns 100 goda
skäl till varför det är ett arbetssätt som är förenligt med Lgr 11.”:
Ulrika Jonsson leder ett project om ASL där
de gjort en matris för kopplingar mellan Lgr11, litteratur, idéer till
arbetssätt och stöd i appar.
En intressant läsning och koppling som
finns på följande sida:
Katharina Kulle och Jenny Borg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar